“Normalitātes” slazds
“Kā tev iet?” – “normāli” ir ikdienišķs dialogs
mūsu sabiedrībā. Gan tāpēc, ka apzināmies, ka iepriekš ir gājis daudz, daudz
sliktāk, gan arī tāpēc, ka negribam “lieki sapriecāties”, lai pēc tam
“nebūtu
jākož pirkstos”. Tomēr pienāk laiki, kad ar “normāli” vairs nepietiek. Ņemot
vērā to, ka Latijas iedzīvotāju skaits samazinās, sabiedrība noveco, reģioni
iztukšojas un mums blakus ir liels, agresīvs kaimiņš, Latvijai, lai mēs varētu
droši raudzīties nākotnē, ir jābūt nevis “normālam”, bet gan izcilam vai vismaz
ļoti labam skolēnam klasē.
Kopš Latvija ieviesusi eiro, esam atbildīgi arī
par kopējo eirozonas veselību, tāpēc ikgadus no Eiropas Savienības saņemam
vērtējumu par savas valsts veselību, šoreiz “Ziņojumu par Latviju – 2017.
gads”. Eiropas Komsija sagatavo šo ziņojumu ne kā “učuks ar pātagu”, uz analīzes
pamata sagatavotās rekomendācijas, tajā skaitā par savu valsti, pieņem un
apstiprina visu ES valstu valdību vadītāji.
Latvija jau vairākus gadus šajā ziņojumā kopumā ir
saņēmusi trijnieciņu. Klasē esam normāls, bet ne izcils skolēns.
Pirmrindnieki esam tikai fiskālās disciplīnas vai budžeta sabalansētības
ievērošanas ziņā, tomēr tie ir pagājušo, bargo starptautisko aizdevēju
uzraudzības gadu lauri, uz kuriem guļam.
Latvija neizmanto visu savu iespējamo potenciālu. 2016. gadā izaugsme bija “īpaši vāja” (šeit un trupāk citāti no “Ziņojums par Latviju – 2017. gads”) - 1.6% apmērā, jo nespējām savlaicīgi uzsākt ES fondu apgūšanu – “kavēšanās dēļ ar ES līdzekļu izmantošanu jaunajā plānošanas periodā investīcijas 2016. gadā tika atliktas”.
Latvija neizmanto visu savu iespējamo potenciālu. 2016. gadā izaugsme bija “īpaši vāja” (šeit un trupāk citāti no “Ziņojums par Latviju – 2017. gads”) - 1.6% apmērā, jo nespējām savlaicīgi uzsākt ES fondu apgūšanu – “kavēšanās dēļ ar ES līdzekļu izmantošanu jaunajā plānošanas periodā investīcijas 2016. gadā tika atliktas”.
Kopumā laikā no 2014. gada līdz 2020. gadam
attīstībai mums varētu būt pieejami līdz 5.6 miljardi ES struktūrfondu. Tas
atbilst aptuveni 3% no IKP gadā. Tomēr “normalitātes” tempā, nākamajā
plānošanas periodā, kas sāksies 2020. gadā Latvija būs vienīgā no Baltijas valstīm,
kas pārticības ziņā vēl nebūs sasniegusi 75% no kopējā Eiropas Savienības IKP.
Mūsu plānotais IKP no ES vidējā būs ap 65%. Tad mēs labklājības un atalgojuma
ziņā konkurēsim ne tikai ar “bagātajām” ES valstīm – Nīderlandi un Vāciju, bet
arī ar saviem kaimiņiem, kuru uzņēmumi droši vien labprāt sāks nodarbināt
“čaklos un centīgos latviešus”.
Čakli mēs esam arī veidot koncepcijas,
stratēģijas, vadlīnijas, bet tad, kad tās jāievieš dzīvē, puses, kas būs
zaudētāji, saceļas un politikas veidotāji nobīstas. Tas redzams viscaur
ziņojumā - “minimālo ienākumu līmeņa reforma, par kuru paziņoja 2014.
gadā [..], ir atmesta un tiek gatavots aizstājējplāns”, plāns
pārtraukt piemērot mikrouzņēmumu nodokli [..] tika atcelts, e-recepšu un
e-slimības lapu obligātā izmantošana atlikta līdz 2017. gada septembrim, Valsts
Kanceleja gatavoja reformas plānus, bet 2016. gadā reformas instrumenti netika
ieviesti. Kad atceļ ilgi gatavotu reformu, mirst cerība. Tas ir bezgala
demotivējoši valsts pārvaldei – no ierēdņiem tik prasīti rezultāti, bet to
sagatavotās koncepcijas iegulst atvilktnēs vai pārklājas ar putekļiem augstos
plauktos.
Latvijā ir augsta sabiedrības nevienlīdzība, zems
atalgojums cilvēkiem ar zemām prasmēm, un vienkāršu darba darītāju pieņemšana
darbā darba devējam ir dārga. Vienlaicīgi daudzos sektoros jau trūkst
darbinieku. Tas konstatēts neskaitāmās analīzēs, atkal un atkal rosinot mūs
samazināt nodokļu slogu mazo algu saņēmējiem. “Negatīva dabiskā pieauguma un
neto emigrācijas dēļ darbaspējīgā vecuma iedzīvotāju skaits turpina
samazināties par aptuveni 1% gadā”. [..] “Stilizētā modelēšanā iegūtās aplēses
liecina, ka ieņēmumu ziņā neitrālu un izaugsmei labvēlīgu nodokļu novirzīšana
no zemu atalgotiem darba ņēmējiem palielinātu nodarbinātību un IKP izaugsmi, vienlaikus
arī uzlabojot ienākumu vienlīdzību”, teikts ziņojumā. Finanšu ministrija ir
sagatavojusi nodokļu sistēmas reformas stratēģiju, kas it kā uzrunā šos
jautājumus, bet vai līdz nākamajam budžetam to izdosies pārdomāti ieviest bez
tā, ka kāds pēdējā brīdī noraus “stopkrānu”?
Latvijā jaunu cilvēkus skaits samazinās, tāpēc
mums būtu jāraugās, lai ikviens jaunietis saņemtu pilnas iespējas realizēt savu
potenciālu – nākotnē “lielākas sociālās un veselības aprūpes izdevumu
vajadzības [..] jāfinansē arvien mazākam darba ņēmēju skaitam”. Tomēr mazās
skolas bieži kļūst par nabadzības un atpalicības slazdu. Bērni kļūst par
pieaugušo nodarbināšanās nepieciešamības upuriem – “pārmērīgas izglītības
kapacitātes uzturēšana ir dārga”, secina ziņojums. “Sagaidāms, ka nākotnē
prasmju trūkums būs inženierzinātņu un veselības aprūpes nozarēs”. Diemžēl
bērni ar vājām un viduvējām zināšanām riskē strādāt nevis šajās jomās Latvijā,
bet kļūt par mazkvalificētu, bet labāk nekā Latvijā apmaksātu darbaspēku citās
Eiropas Savienības valstīs.
Veselības aprūpes līdzmaksājumi Latvijā ir vieni
no augstākajiem Eiropā, kas mūsu sabiedrības trūcīgākajai daļai nav paceļami.
2017. gadā iegudījumiem veselības aprūpē ir pieejami gan līdzekļi uz budžeta
deficīta rēķina, gan ieguldījumiem infrastruktūrā, tomēr to apgūšana vēl īsti
nav sākusies. “Pašreizējo veselības aprūpes izdevumu zemā efektivitāte vēl
vairāk pasliktina ierobežoto resursu situāciju”, teikts ziņojumā. Ziņojums
mierina – 2017. gada aprīlī gaidāma plašāka stratēģija veselības nozarei. Vai
arī to sagaida stopkrāna noraušana?
Valsts pārvaldes reformu jomā “nekāds progress nav
panākts”. Un visticamāk arī nebūs, jo Valsts Kancelejas vadītājs Mārtiņš
Krieviņš, kas pirms pāris nedēļām skaļi pieteica valsts pārvaldes reformu, ir prom
no darba. Šeit stropkrāns jau ir norauts.
Varbūt Jums ir arī skaidrojums, kāpēc Vienotības kūrētā IZM nākamajā mācību gadā samazinājusi uzņemamo 7.klašu skaitu Valsts ģimnāzijās, tādējādi vismaz Rīgā liedzot iespēju padziļinātāk apgūt matemātiku, fiziku un dabas zinātnes kā minimums 100-120 skolēniem. Vai tas nav ceļš uz vājām un viduvējām zināšanām?
AtbildētDzēst