Par deputātu kvotām
Atgūstoties
pēc “budžeta nakts”, t.i. 2017. gada budžeta pieņemšanas plenārsēdes, kas noslēdzās 04.25., nolēmu noformulēt sev svarīgas robežas,
kas attiecas uz t.s. deputātu kvotām, gan tāpēc, lai izteiktu
savas domas par šo parādību, gan arī lai atstātu ierakstu
nākotnei, jo vismaz par vēl vienu – 2018. gada budžetu man,
sēžot Saeimas deputāta krēslā, iespējams, nāksies lemt.
Vispirms,
pievienojos visiem tiem, kas uzskata, ka aptuveni 20 miljonu sadale
t.s. deputātu kvotām ir pārmērīgi, nesamērīgi daudz. Man par
atskaites punktu šim skaitlim kalpo, piemēram, aptuveni 34
miljoni, ko kā budžeta deficīta atlaidi Eiropas Komisijai
izprasīja Finanšu Ministrija, lai varētu veikt ieguldījumus
veselības nozarē. Tātad, ja nebūtu šo 20 “deputātu kvotu”
miljonu, no nākošo paaudžu pārticības kā ieguldījumu veselības
aprūpē uz budžeta deficīta rēķina mēs deldētu vien 14 miljonus. Otrs, “deputātu
kvotas” tiek piešķirtas “no līdzekļiem neparedzētiem
gadījumiem”, tie šogad sākotnēji bija paredzēti 55.9 miljonu
EUR apmērā. 2017. gada budžetā plānots ļoti augsts IKP
pieaugums – 3.5%. To par optimistisku ir nosaukusi Eiropas
Komisija. Ja šī prognoze nepiepildīsies? Ar ko lāpīsim budžeta
caurumu?
Kādām
vajadzētu būt “deputātu kvotu” robežām? Dzīvojot sarežģītā
un fragmentētā pasaulē, kur daudzas un dažādas sabiedrības
grupas radoši spēj noformulēt sabiedrības attīstībai nepieciešamas
iniciatīvas un ieviest tās dzīvē, labi strādājošs deputāts
var darbosies kā šo ideju katalizators – pamanīt, uzmundrināt,
dot skanējumu, panākt, ka idejas atainojas politikas plānošanā
un veidošanā. Tā, piemēram, no sākotnēji sabiedriskas
iniciatīvas izauga t.s. deinstitucionalizācijas ideja, kas mūs
pamazām ved pie sabiedrības, kurā visiem bērniem būtu iespēja
uzaugt ģimeniskā vidē.
No
šāda viedokļa raugoties, neliela apmēra deputātu rosināts
finansējums, kas tiek piešķirts sabiedriskā labuma iniciatīvām,
ir pieļaujams. Arī šajā budžetā tādi piemēri ir – piemēram,
finansējums biedrībai "Cerību spārni", kas Siguldas apkārtnē
strādā ar bērniem ar īpašām vajadzībām, finansējums Resursu centram sievietēm “Marta”, kas strādā ar vardarbību
ģimenē un plāno izglītot jaunos Latvijas vīriešus būt
atbildīgiem, finansējums Latvijas mazākumtautību biedrībām, kas
vairo mūsu sabiedrības saliedētību un iecietību pret dažādību
vai, piemēram, atbalsts Latvijas Autisma apvienībai, kas strādā
ar sabiedrības locekļiem, kas bieži mūsu sabiedrībā ir
nepamanīti un nesaprasti. Labais tonis prasītu, lai šāds, neliels
finansējumus būtu piesaistāms gan ar pozīcijas, gan opozīcijas
politiķu priekšlikumiem saskaņā ar skaidriem kritērijiem –
iesniegts projekta plāns un pamatojums, sabiedriskā labuma statuss,
utt.
Kā
ar finansējumu kultūras aktivitātēm un reliģiskajām
organizācijām? Manuprāt, ja principā kultūras nozarei ir
paredzēts mehānisms finansējuma piesaistei, kā, piemēram, Valsts
kultūrkapitāla fonds kultūrai un Nacionālais kino centrs filmu
nozarei, tiešu budžeta finansējumu kultūras projektiem
nevajadzētu piešķirt, jo katrs šāds piešķīrums ir subjektīvs.
Šogad budžetā tika atbalstīta divu kinofilmu veidošana. Ļoti
labi, tomēr – kāpēc tieši šīs filmas un šīs radošās
komandas? Vai nebūtu labāk, ja par finansējumu šādiem projektiem
lemtu eksperti pēc iepriekš izvirzītiem kritērijiem? Piemēram,
filma “Dvēseļu putenis”, kam tika piešķirts ļoti dāsns
valsts finansējums, un tad nākamajā gadā prasīts vēl, dienas
gaismu tā arī vēl nav ieraudzījusi, lai gan piešķīrums bija
jau 2014. gada budžetā.
Ticību
un sakrālo celtņu bagātība ir Latvijas rota, daudzās baznīcās ir
unikālas mākslas vērtības, bet pašas draudzes, zaudējot
cilvēkus, šīs celtnes vairs nevar uzturēt. Tomēr arī ieguldījumiem sakrālajās celtnēs ir jābūt plānveidīgiem un pamatotiem. Kopā
ar kolēģiem budžeta sēdes laikā internetā uzmeklējām to
luterāņu, katoļu, pareizticīgo un vecticībnieku baznīcu
foto, kurām piešķīrām budžeta finansējumu, un dažreiz mulsām
neizpratnē par plānotajiem tēriņiem – izskatās, ka baznīcai
ir jauns, spožs jumts, bet mēs lemjam par 2 deputātu
priekšlikumiem par vienādām summām šī jumta remontam. Apzinoties, ka šai ad hoc pētniecībai nav zinātnisks raksturs, jautājums "kāpēc tieši šeit?" tomēr nav atbildēts. Tāpēc
iedrošinošs bija Kultūras ministrijas parlamentārā sekretāra,
deputāta Eināra Cilinska solījums, ka gada laikā Kultūras
ministrijā taps stratēģija un plāns, saskaņā ar kuru būtu
jāveic ieguldījumi sakrālo celtņu saglabāšanā.
Diemžēl
visdārgākā un manuprāt visnelietderīgākā visā
“deputātu kvotu” stāstā ir sadaļa par ieguldījumiem
pašvaldību sporta, īpaši luksus sporta infrastruktūrā. Šie
projekti pārsteidza ar savu nesamērīgo dāsnumu no vienas puses un
šķietamo nepamatotību no otras. Vai tiešam Liepājā par valsts
naudu 1.5 miljoni EUR gadā ir jābūvē slēgtie tenisa korti? Un
Jelgavā par 35 000 EUR slēgtā pilsētas slidotava? Un Pļaviņās
par 35 000 EUR skrituļslēpošanas trase? Turpat arī par 11 100 EUR
skvoša laukums?
Neesmu
sporta nīdēja un pašvaldību cilvēku dzīves kvalitāte ir
svarīga un aizraušanās ar sportu ir viens no jaukākajiem
modernā cilvēka vaļaspriekiem, tomēr, mīļie cilvēki, vai
nebūtu labāk, ja šādus, “luksus” - skvoša, tenisa,
skrituļslēpošanas un slidošanas pakalpojumus attīstītu privātie
investori? Ja šie pakalpojumi ir nepieciešami un rentabli, ja tur
būs cilvēki, kas tos gribēs baudīt, tiem būs ekonomisks
pamatojums. Ja tāda tomēr nav, un tāpēc vajag ievērojamus valsts
budžeta ieguldījumus, visi šie infrastruktūras objekti pilsētās
ar sarūkošu iedzīvotāju skaitu būs ievērojams slogs uz nākamo
paaudžu pleciem. Vai tiešām pēc pāris gadiem valsts
budžeta likumā būs deputātu priekšlikumi – slēgto tenisa
kortu, skirtuļslēpošanas trases, skvoša laukuma, utt.
uzturēšanai? Ja tā, tad naudas veselības aprūpei mums nekad
nepietiks.
Labi teikts un pamatots. Vai varetu pastastit ari par savu balsosanu visa saja lidzeklu izskerdisana?
AtbildētDzēstMaris Roze
Cikaga, ASV