Savai valstij audzināts. Dzintars Sodums
Zviedrijā un ASV dzīvojušā
latviešu rakstnieka Dzintara Soduma “Savai valstij audzināts” ir Dz. Soduma
Latvijas bērnības no 1922. līdz 1941. gadam stāsts. Detaļās bagāts skatījums
uz
jauno Latvijas Republiku caur precīzām, lakoniskā izteiksmē smalki rādītām
bērnības vasarām Vidzemē, Dikļos un Zemgales Vecumniekos, un Rīgā nodzīvotām
ziemām. Bagātīgs, daudzslāņains skats uz brīvās Latvijas lauku dzīvi, kur
muižas, dzimtbūšana, Livonija un Krievijas impērija atstājuši savas
pēdas. Spilgti papildināts ar Rīgas kosmopolītiskās dzīves ainām. Sodums īpaši
veiksmīgi un, kas vissvarīgākais, ar ideāliem, bet bez idealizēšanas, rāda
prieku, grūtības un dilemmas, kas radās, mēģinot visu šo mantojumu sakausēt vienā
vienotā Latvijas valstī. Šī laba lasāmviela ikvienam, kurš tiecas tuvāk un
dziļāk izprast arī šodienas Latviju.
Spilgts, Vidzemi raksturojošs
tēls ir Soduma vectēvs, par kuru Soduma māte Ella saka - “mans tēvs gāja bučot
roku baronam Volfam, kad Volfs ieradās Fabrikā. Mēs, bērni, kautrējāmies, ka tā
dara”. Beidzoties muižas virsvadībai, Soduma vectēvs ir apjucis – kalēja darbu
apjoms samazinās, dažreiz dusmās viņš sit zirgus, un bērni zina, ka tādās
reizēs jāpazūd no vectēva acīm. Vectēvs ir arī ekstravagantā elektrības
projekta idejas autors, kuram gan neizdodas apgādāt kaimiņus ar elektrību, kā
iecerēts. Vecmāmiņa nākusi no Vidzemes hernhūtiešiem, kas līdztekus apgaismībai
un pulcēšanās priekam vidzemniekus rosināja arī uz savu latvisko tradīciju piemiršanu.
“Neviens te nelietoja alkoholu. Te arī nedziedāja pie galda. Nelikās, ka viņi
priecātos. Viņi tikai darīja, kas viņiem likās patīkams”.
Saistībā ar rokas bučošanu, otra
vecāmāte no Vecumniekiem par ābolu pārdošanu nopelnīto naudu mazdēlam nopērk pulksteni
un gaida atbilstošu pateicību. Puika “zina, ka Ella [māte] nevēlas, lai viņš
kādam bučotu roku”. Puika “ņem dāvanas, saka paldies un piepūties stāv viņas
priekšā”. Vectēva dzimta no tēva puses cēlusies no somugru izcelsmes votiem,
sauktiem par “krieviņiem”, kas Zemgalē ar varu ievesti, jo Livonijas orderim
bija nepieciešami Bauskas pils celtnieki.
Soduma darba bagātīgumu nodrošina
tas, ka bērnībā ar fenomenālo detaļu atmiņu apdāvinātais rakstnieks dzīvojis
gan Latvijas lauku, gan Rīgas vidē un pat baudījis iespēju ceļot uz Berlīni un
Londonu. Tas plaši atspoguļo sabiedrības spektru, “Arī apkārtējo tautu ļaudis –
vāci, krievi, poļi, žīdi -, ar saviem deputātiem Saeimā teica savu gribu.
Valsts maksāja minoritātēm par viņu skolām, lai viņi var savā valodā skolot
gribu un balsi. Par to viņi piedalījās kopīgajā spēlē. Stipras dažādas gribas
ritēja cita caur citu, cita citu darbinot. Taču kāda iemesla dēļ ļaudis laikam
dzīvoja par strauju. No dažādiem, pat pretišķīgiem ļaudīm salikta sabiedrība”.
Soduma darbā spilgti ienāk 1934.
gada Ulmaņa organizētais apvērsums. Lai gan viņa ģimenei šis laiks dod nozīmīgu
vietu sabiedrībā un pārticību, atmosfēra ir sasmakusi. “Kopš apvērsuma
paziņojuma 1934. gada 16. maija rītā ļaužu prāti lēnām sacietēja. Politikas
dimensija prātiem bija atņemta. Nostrādājušies un kašķīgi būdami, latvieši bija
plūkuši no kontinentālās Eiropas naida, varas un iekāres koka”. Lai gan
pats kritisks pret autoritārismu, Sodums ir pārsteigts, satiekot Londonā
dzīvojošos latviešu vienaudžus: “Abi Zelmeņi [lauksaimniecības atašeja
Londonā Zelmeņa bērni] smējās par Latvijas autoritārā režīma tieksmi skolas
grāmatās neredzēt vienu un palielināt otru. Lai cik pret režīma ģeķībām
kritisks, Rīgas skolēns jūtas pārsteigts. Vai tiešām tas, ko viņam diendienā
māca skolā, citiem var būt tik nepieņemams”.
Un visbeidzot: “Padomju valdība
nez vai cerēja, ka tik ērti varēs paņemt Baltiju. Bet mēģināts bija, un bija
izdevies. Ja kaut kas izdodas, ieguvējs parasti ir priecīgs un augstsirdīgs.
Krievi, ieguvuši Baltiju, nekavējoties sāka drūmi melot un slepkavot”.
Spilgti un bagātīgi.
Komentāri
Ierakstīt komentāru