4 gadi Saeimā
Lai
gan Saeimā esmu nostrādājusi 4 gadus, man sanākuši “divi
[sasaukumi] vienā”, jo, kā zināms, 2011. gada maijā toreizējais
valsts prezidents Zatlers Saeimu atlaida, uzsākot ārkārtas
vēlēšanu procesu, kas noslēdzās 2011. gada septembrī ar 11. Saeimas
ievēlēšanu. Man personīgi Zatlera kungs pārtrauca mokošu
bezspēcību, jo pietika ar pāris mēnešiem Saskaņas Centra, Šlesera
un Šķēles “Par labu Latviju” un Zaļo zemnieku savienības
dominētajā Saeimā, lai apzinātos savu bezspēcību, redzot, kā
valstij vajadzīgi un nepieciešami risinājumi nogrimst alternatīvās
koalīcijas “pret” balsojumos (vairāk šeit). Līdzīgas situācijas atkārtošanās 12. Saeimā ir biedējoša.
11.
Saeima savas darbības laikā ir pieņēmusi daudzus valstij patiešām
būtiskus lēmumus, bet es pakavēšos pie iniciatīvām, kuru virzībā
pati vistiešāk esmu iesaistīta. Pirmkārt, esmu strādājusi pie
naudas ietekmes politikā mazināšanas – aizliegta politiskā Tv reklāma 30 dienas pirms vēlēšanām, uz pusi samazināts vienas
personas ziedojumu limits politiskām partijām (tagad 16 000 EUR),
samazināti partiju tēriņu griesti, aizliegta administratīvo
resursu izmantošanam kampaņās (vairāk šeit). Lai šis
regulējums tiešām darbotos, nepieciešams rīcībspējīgs KNAB, šī
iestāde diemžēl sagādājusi nepatīkamu pārsteigumu – tā no lepnā pretkorupcijas ērgļa pārvērtusies par
apmulsušu vilcēnu, kas kož pats savā astē.
Otrkārt,
šie četri gadi Saeimā man bijuši vērtīgi, iepazīstot Latvijas
reģionus un to administratīvās vienības – novadus. Esmu
izpratusi daudzas ar novadu dzīvi saistītas nianses, ko
nepieciešams risināt likumos. Tomēr novadu vadītāji ir īpaši
sarežģīta publika – tie greizsirdīgi sargā savas īpatnības un
asi cīnās pret dažādām iniciatīvām “no centra”, tāpēc
gluži vai neticami, ka mums 2013. gadā izdevās pieņemt
likuma grozījumus, kas nošķir novadu izpildvaru no lēmējvaras,
t.i. novērsta situācija, kad pašvaldības deputāts pieņem
lēmumus, kurus pats, strādājot izpildvarā, izpilda un tad savā
deputāta lomā uzrauga to izpildi (vairāk šeit).
Treškārt,
ir izdevies operatīvi un piemēroti reaģēt uz konkrētām
situācijām. Piemēram, 2013. gadā Rīgas dome nāca klajā ar
iniciatīvu noteikt augstākās braukšanas maksas Rīgas
sabiedriskajā transportā ne-rīdziniekiem, tādā veidā vēl
vairāk nodalot pārējo Latviju no galvaspilsētas, kopā ar
vairākiem kolēģiem izdevās ar likumu šādas darbības aizliegt
(vairāk šeit). 2014. gadā no Ministru kabineta uz Saeimu atceļoja
likuma grozījumi Enerģētikas likumā, kas paredzēja gāzes tirgus
liberalizāciju atlikt uz nenoteiktu laiku, tādā veidā demotivējot
potenciālos investorus ieguldīt alternatīvos gāzes piegādes
avotos. Kopā ar kolēģiem panācām, ka likumā tika ierakstīts –
gāzes tirgus liberalizējams ne vēlāk kā pēc Latvijas Gāzes
privatizācijas līguma beigām 2017. gada aprīlī (vairāk šeit).
2013.
gada novembrī finanšu ministrs Andris Vilks mani uzrunāja darbam
Finanšu ministrijas parlamentārās sekretāres amatā. Šeit esmu
varējusi pilnā mērā izmantot savas Londonas Ekonomikas skolā
(London School of Economics) studijās iegūtās zināšanas. Kā
Finanšu ministrijas parlamentārā sekretāre esmu aktīvi
iesaistījusies šādu jautājumu risināšanā: savlaicīgi
pieņemts likums, kas ļaus Latvijai saņemt 4,4 miljardus EUR Eiropas
Savienības finansējuma mūsu attīstībai, apturēti procentu
maksājumi bijušajiem Parex akcionāriem, kas valstij kopā gadā
ietaupa vismaz 4.4 miljonus EUR, likumā noteikti būtiski
atvieglojumi uzņēmējiem, kas cietuši no Krievijas noteiktajām
pārtikas produktu eksporta sankcijām.
Visbeidzot,
šie 4 gadi Saeimā man ir ļāvuši daudz labāk izprast un daudz
dziļāk iemīlēt Latviju. Mani vairs nemulsina jautājums: “kāpēc
mums tā neveicas?”, kas lielā mērā lika uzsākt darbību politikā.
Tagad zinu, ka mēs esam dažādi - gan stipri, gan vāji vienlaicīgi.
Ja Latvijā atgrieztos visi spēcīgie, izglītotie, gudrie un
spējīgie Latvijas cilvēki, mēs būtu patiesi stipra valsts (vairāk šeit). Es ļoti vēlētos redzēt politikā ienākam stipru, kompetentu, pārliecinātu un Latviju mīlošu atjaunotās valsts politiķu paaudzi.
Aizmirsu piebilst:
AtbildētDzēst- nevienlīdzība palielinājusies, bet es jau uz tiem reģioniem nebraucu bieži
-nabadzība nav mazinājusies, bet manā ģimenē viss ir OK
-cilvēki turpina izbraukt, jo neko neesmu darījusi, lai veicinātu radīt darba vietas
-krīzes laikā budžetu lāpījām, palielinot nodokļus mazām algām un PVN
-plaisa ar reģioniem palielinājusies, bet man Rīgā ir labi
-galvenā cīņa man bija ar Ušakovu, jo viņš ir SC, bet rīdzinieku problēmu (sabiedriskā transporta pieejamība uc) risināšana nav mana stirpā puse
Lolita
Labdien, lai kā Jūs vēlētos pasniegt mani kā Vecrīgas elitāristi, Jums nav taisnība. Ikviens ieraksts šajā blogā par to liecina. Mani vecāki saņem tuvu minimālajām pensijām un dzīvo laukos, zinu, cik viņiem maksā iegādāties zāles, zinu, cik necaursitama ir veselības sistēma. Mani radinieki aiz izmisuma jau 90-os gados ir aizbraukuši no Latvijas un neplāno atgriezties, mani tuvinieki strādā par minimālajām algām pašvaldībās. Zinu tikai to, ka ar vienas rungas vēzienu šīs problēmas neatrisināt. Neticiet tiem, kas jums apgalvo pretējo.
AtbildētDzēstAr cieņu,
Lolita Čigāne