Par reālām un ideālām ģimenēm
Pagājušajā
piektdienā piedalījos Latvijas Radio diskusijā par laulības un
partnerattiecību regulējumu Latvijā. Eiropas Tiesas spriedums, kas
bija sarunas
iegansts, izrādījās Latvijai nesaistošs, jo tas
skāra konkrētu likumisko regulējumu Francijā, attiecībā uz kuru
tiesa bija lēmusi – ja darba devējs kādu konkrētu labumu vai
pakalpojumu piedāvā laulībā esošai personai, tāds pats
pakalpojums pienākas arī personai, kura ir partnerattiecībās -
savienībā, kas definēta Francijas likumdošanā un attiecas
gan uz dažādu dzimumu, gan viena dzimuma pāriem.
Uz Latviju šis tiesas spriedums neattiecas, jo partnerattiecību regulējumamums nav un vienīgā savienība, ko atzīst Latvijas likumi – Satversme un Civillikums - ir laulība. Tādējādi mūsu likumi pašlaik ataino sapni par ideālo ģimeni, tomēr realitāte ir pavisam citāda.
Kā liecina
statistika, apmēram 45-50% Latvijas bērnu piedzimst vecākiem, kas
nav laulībā. Vēl lielāks skaits – 72%, Latvijas iedzīvotāju
uzskata, ka laulība nav obligāts priekšnoteikums ģimenes
izveidei. Arī šķirto laulību skaits Latvijā ir augsts,
salīdzinot ar citām Eiropas valstīm.
Šāda
nesaskaņa starp ideāliem un realitāti rada situācijas, kurās
ilgstoši kopā dzīvojošiem cilvēkiem nav, piemēram, iespējas
pieņemt lēmumus par partnera ārstēšanas gaitu, ja viens no tiem
iekļuvis avārijā un smagā stāvoklī atrodas slimnīcā. Tāpat
partnerim liegtas apmeklējumu tiesības, ja kāds no
partnerattiecībās esošajiem nonācis apcietinājumā.
Organizācijas, kas strādā ar sieviešu tiesību jautājumiem, ar
praktiskām problēmām, kas veidojas no nesaskaņas starp ideālo un
reālo, saskaras ik dienas, risinot bērnu aprūpes, īpašumu
dalīšanas un daudzus citus jautājumus, kad bijušo partneru
attiecības samežģījušās.
Diemžēl
jautājums par nereģistrētām partnerattiecībām Latvijā ir kā
karsts kartupelis, jo tas automātiski tiek asociēts ar viendzimuma
partneru savienībām, kuras, kā populāri un populistiski tiek
uzskatīts, apdraudot ģimenes vērtības.
Tomēr šeit
vietā jautājums – ko tad īsti saprotam ar ģimenes vērtībām
un pašu jēdzienu "ģimene"? Vai vīrietis, kas pēc sievas nāves
audzina divus bērnus, ir vai nav ģimene? Vai kopā ar vecmāmiņu
un māmiņu dzīvojošs zēns nav tiesīgs uzskatīt, ka dzīvo
ģimenē? Vai SOS bērnu ciemata asociācijas mamma, kuras aprūpē
ir reizēm no septiņām dažādām ģimenēm ar sarežģītiem
dzīvesstāstiem nākuši bērni, nav ģimene? Manuprāt
visbīstamākais ir mēģināt citu cilvēku vietā spriedelēt, vai
to dzīves apstākļu radītās izvēles un dzīves modeļi ir
pareizi vai nepareizi.
Nākot no radio diskusijas, pamanīju trīs zēnu bariņu, kas gāja pa ielu, savā starpā grūstoties. Viens no zēniem atpalika, un, smagi elpojot, atsēdās uz tuvumā esošās sētiņas. Piegāju klāt un apjautājos, vai puika jūtas labi un vai nav nepieciešams to pavadīt uz tuvāko transportu. Desmitgadīgais zēns ar prieku šo piedāvājumu pieņēma un jautāja: “Vai jūs nebūtu ar mieru ar mani kādu gabaliņu kopā ar trolejbusu pabraukt?”. No zēna stāstītā sapratu – viņi kopā ar mammu tikko pārcēlušies uz Rīgu no citas Latvijas pilsētas. Mammai daudz jāstrādā, lai nopelnītu iztiku galvaspilsētā, un zēns jūtas vientuļš. Iespējams, ka arī šī zēna ģimene neatbilst ideālam, ko redzam brokastu pārslu Kellogg's reklāmās – stiprs tētis, skaista mamma un virkne smuku bērnu, tomēr arī viņš un viņa mamma mūsu sabiedrībā ir tikpat nozīmīgi un svarīgi kā visi pārējie.
Komentāri
Ierakstīt komentāru