Skolotājs
“Jūsu
dēls ir ļoti talantīgs matemātikā, bet viņš domā knibinoties”, teica jaunais,
lieliskais skolotājs, kurš maniem dēliem palīdz sagatavoties skolas gaitām pēc
pārejas uz citu skolu. Es biju ļoti pārsteigta. Jau kopš pirmās klases,
pamanot, ka mana dēla matemātikas sekmes ir ļoti mainīgas – reizēm spožas,
reizēm čābīgas, esmu viņam stingri noliegusi knibināties matemātikas uzdevumu
gatavošanas laikā, jo biju pārliecināta, ka tas novērš viņa uzmanību. Ir
vajadzīgs talantīgs skolotājs, lai tik ātri saredzētu to, kas vecākam, ikdienā
esot kopā ar bērnu, paliek nepamanīts.
Līdzīgu
talanta dzirksti es redzēju to jauno skolotāju acīs, kuri šodien dalījās savos
veiksmes stāstos ar 2013/2014. mācību gada “Iespējamās misijas” iesaukuma
dalībniekiem. "Iespējamā misija" Latvijā darbojas jau 5 gadus un kopā tai bijuši
6 iesaukumi, Latvijas skolas bagātinot ar 90 jauniem skolotājiem. Iespējamās
misijas ideja ir vienlaikus cēla un vienkārša – piesaistīt darbam skolā jaunus,
talantīgus, citās jomās izglītību ieguvušos profesionāļus ar līdera dotībām.
Es
kā cilvēks, kura pamatskološanās gadi aizritēja padomju laikā, jauno skolotāju
stāstus klausījos ar neticībai tuvu apbrīnu. Cēsu, Rīgas, Dobeles, Ropažu,
Ozolnieku, Salaspils un Turaidas skolās strādājušie “Iespējamās misijas”
skolotāji dalījās ar vairākām būtiskām atziņām, ko iedzīvinājuši dzīvē –
skolēnam var palīdzēt redzēt mācītā jēgu un vietu plašākā kontekstā, ar problēmām ir
jāstrādā, nevis tās jāignorē vai jāuzskata par nenovēršamām, bērni paši lieliski
iesaistās izglītības procesa vadībā, ja tiem to atļauj, un katram bērnam
iespējams atrast atslēgu, ieinteresējot to mācībās. Jaunie skolotāji nebaidās
atzīt un analizēt savas kļūdas, kā arī atzīst – daudz var mācīties tieši no
skolēniem.
Atbalsts,
uzmundrinājums un metodoloģisks padoms ir tas, ko jaunie skolotāji savukārt
saņem no “Iespējamās misijas”. Šodien es klausījos ne tikai lieliskos jaunos
pedagogos, bet drīzāk nākotnes Latvijas līderos, kas, apzināti un apzinīgi
izgājuši cauri mācību un pieredzes gūšanas grūtībām sākumskolās un vidusskolās,
būs norūdījušies pozitīvai līderībai nākotnē. Līdz šim šī ideja ir privāti
finansēta, tomēr esmu pārliecināta, ka ir pienācis laiks domāt, kā šādu modeli,
kurā skolotājs ir pašapzinīga vērtība, iedzīvināt valsts politikā. Šodien es kaut kur redzēju pazibam iespēju, ka arī Latvijā, tāpat kā Somijā, kādreiz skolotāja profesija varētu būt tik prestiža, ka ar mūsu bērniem skolās strādātu tikai labākie no labākajiem.
Komentāri
Ierakstīt komentāru