Mērķis: rīcībspējīgas pašvaldības
Ja salīdzinām ar dzīvnieku pasauli, Latvijas pašvaldību vidū ir gan
peles, gan ziloņi, gan dinozauri, gan zeltgalvīši (mazākais Latvijā sastopamais
putniņš). Pašlaik tiem visiem jādzīvo pēc vieniem un tiem pašiem noteikumiem,
piekritīsiet – tas ir grūti.
Latvijas pašvaldības ir ļoti dažādas. Latvijas mazākajā - Baltinavas
novadā dzīvo 1365 iedzīvotāju, lielākajā - Rīgas
pilsētā - 700 000 iedzīvotāju. Ir pašvaldības, kurās ir daudz iedzīvotāju un
maz platības. Piemēram, Jelgavas pilsētā brīvu zemju, ko piedāvāt investoriem,
praktiski vairs neesot. Bet ir novadi, kur ir maz iedzīvotāju un milzīga platība,
piemēram, Ciblas novada platība ir piecas reizes lielāka par Jelgavas pilsētu,
bet tajā dzīvo 20 reizes mazāk iedzīvotāju. Līdzīgā veidā, ir labi pārvaldītas
pašvaldības, kas neatlaidīgi meklē iespējas piesaistīt investīcijas un
finansējumu, sadarbojas ar uzņēmējiem un visiem spēkiem veicina ražotņu veidošanos.
Bet ir arī tādas, kas gaida desu no debesīm iekrītam mutē un katru jaunu spēļu
laukumu un skolas jumtu mēģina salāpīt ar kārtējā valsts budžeta vai budžeta
grozījumu palīdzību, meklējot dzirdīgas ausis Saeimā. Ir pašvaldības, kas sauc
pēc lielākas decentralizācijas un ir gatavas uzņemties papildus funkcijas,
kamēr ir arī tādas, kas tikai gaida “vadošus norādījumus no augšas”.
Atzīstot, ka reģionālas atšķirības ir nenovēršamas, jāpanāk palielināta
pašvaldību rīcībspēja un “izaugsmes salu” veidošanās reģionos, kas pārrautu gadiem
ilgušo centrtieci uz Rīgu. Ir taču skaidrs, ka tieši Rīga šodien vislielākajā
mērā var baudīt ekonomiskās atkopšanās augļus, jo tā ir pārējo reģionu
cilvēkresursu vampīrs. “Rīga nosmeļ mūsu krējumiņu,” teica Varakļānu
vidusskolas skolotāja.
Vispirms, pašvaldības nedrīkst būt paplašinātu ģimeņu, radu pulka vai
piejaucētu lojālistu pārvaldītas institūcijas. Pašreizējā situācija, ka tautas
ievēlēti deputāti vienlaikus strādā un pieņem izšķirošus lēmumus pašvaldības
izpildvarā, dod iespējas ar amatiem pirkt un tirgot lojalitāti. Jaunievēlēts deputāts
var vērsties pie domes priekšsēdētāja un pieprasīt amatu domē, lai domes
priekšsēdētājam nodrošinātu 51% atbalstu priekšsēdētāja vēlēšanās. Tāpat domes
priekšsēdētājs var dot mājienu deputātam, ka domes sēdē celtu pretenziju
gadījumā deputāts var zaudēt amatu domes administrācijā. VIENOTĪBA par vienu no
savām 2012. gada prioritātēm nosauca lēmējvaras un izpildvaras nošķiršanu
pašvaldībās. Šo ceturtdien Saeimā galīgajā lasījumā skatāmie grozījumi likumā „Par
pašvaldībām” attiecinās lēmējvaras un izpildvaras nošķiršanu uz jau 2013. gadā
ievēlamajām pašvaldībām.
Otrkārt, jānodrošina, ka pašvaldības deputāts ir patiess sabiedrības
interešu pārstāvis, kas tiekas un strādā ar iedzīvotājiem, veicot ne vienmēr
patīkamo skaidrošanas darbu par smagām politiskām izvēlēm. Piemēram, atbild uz
jautājumu, kā savietot ražotnes radītu troksni ar nepieciešamību nodrošināt
darba vietas novada iedzīvotājiem. Pašvaldības deputātam ir jābūt tādam, kas
spēj konkrētas problēmas redzēt plašākā, novada attīstības kontekstā. VIENOTĪBA
jau 2012. gada sākumā to nosauca par pašvaldības deputātu “profesionalizāciju”,
kas piedāvātu atteikšanos no principa, ka deputāts savus pienākumus veic no darba
brīvajā laikā, konkretizētu deputātu atbildību un līdzdalību domes darbā un
dotu skaidrākas vadlīnijas, kā un kuros gadījos deputāta darbs ir atalgots. Mēs
pašlaik esam ceļā uz šāda modeļa izveidi, Saeimā uzsākot skatīt gan pašvaldības
deputāta statusa, gan skaita izmaiņas.
Sametot Latvijas dažādās pašvaldības visas vienā maisā, veidojas
juceklis. Tāpēc par pašvaldību darbu atbildīgajam ministram Edmundam Sprūdžam
ir pilnīga taisnība tajā, ka galvaspilsētai Rīgai, mūsu mega-pašvaldībai, kas
šobrīd spiesta darboties pēc tiem pašiem noteikumiem kā Baltinavas novads, ir
vajadzīgs savs likums. Šajā likumā ir arī jāparedz un jāizmodelē, cik deputātu
Rīgai nepieciešams, lai realizētu tālredzīgu un uz attīstību vērstu pilsētas
pārvaldi, nodrošinot, ka visi deputāti var sekmīgi iesaistīties pašvaldības pārvaldē
un uzturēt saikni ar iedzīvotājiem.
Visbeidzot, Latvijā pašlaik ir 39 novadi, kuru iedzīvotāju skaits ir
mazāks par 5000. Šo novadu vidū ir vairāki, kas ir izcili vietējās aktivitātes
un investīciju piesaistes ziņā – minēsim kaut vai Api Latvijas Ziemeļaustrumos
un Alsungu Latvijas Dienvidrietumos. Savukārt, pēc pašreizējām VARAM aplēsēm,
Latvijā ir apmēram 25 pašvaldības, kuru budžeti un ienākumi nedod tām spēju realizēt
pat likumā „Par pašvaldībām” noteiktās funkcijas, nemaz nerunājot par
ieguldījumiem iedzīvotāju dzīves kvalitātes uzlabošanā un novada attīstībā.
Saeima ir uzdevusi VARAM līdz 2013. gada martam Saeimā sniegt redzējumu par
tālāko novadu attīstību, lai mēs varētu atbildēt uz galveno jautājumu – kā
padarīt uz attīstību vērstos novadus rīcībspējīgākus un iekustināt iniciatīvu
pasīvajos. Izpildvaras un lēmējvaras nošķiršana, izmaiņas deputātu skaitā,
lielāka iedzīvotāju iesaiste caur vietējiem referendumiem, iespējas pašvaldībām
saņemt uzņēmumu ienākuma nodokļa daļu un reformas
pašvaldību izlīdzināšanas fondā ir daļa no instrumentiem, kas izmantojami šī
mērķa sasniegšanai.
Komentāri
Ierakstīt komentāru