2012. – mans pirmais “normālais” gads politikā
2012. gads bija mans
pirmais pilnais, “normālais” politikā nostrādātais gads, lai gan kopumā
politikā darbojos jau kopš 2010. gada novembra. 10. Saeimas atlaišana 2011. gada
maijā un ārkārtas vēlēšanas 2011. gada septembrī, 2011. gadu, manu pirmo pilno gadu politikā, padarīja par vienu no savdabīgākajiem politiskajiem gadiem
atjaunotās valsts vēsturē, un laikam arī manā profesionālajā dzīvē. Tagad
beidzot vietā jautājums - ko viena, “normāla” gada laikā politikā var pagūt?
Saeima vispirmām
kārtām ir likumdevējs, un man kā deputātei 2012. gads vainagojās ar divu
būtisku likumu pieņemšanu – likuma “Par priekšvēlēšanu aģitāciju” un būtiskiem
grozījumiem likumā “Par pašvaldībām”. Jau kopš 2002. gada strādāju ar naudas
ietekmes politikā mazināšanu un politikas satura, nevis skaista iepakojuma
nozīmes palielināšanu. Tieši uzsvars uz politikas iepakojumu, prezentāciju un
nevis saturu, manuprāt, līdz šim bijis viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc
vilšanās politikā sabiedrībā bijusi tik liela.
2012. gada nogalē
Saeima pieņēma likumu, kurā paredzēts politiskās reklāmas aizliegums 30 dienas
pirms vēlēšanām, noteikts, ka sabiedriskā pasūtījuma ietvaros medijos rīkojamas
plašas priekšvēlēšanu debates, aizliegta t.s. administratīvo resursu – valsts
vai pašvaldības finanšu līdzekļu un mantas - izmantošana pašreklāmai. Desmit
gadus ilgušais darbs gan ārpus likumdevēja, gan likumdevējā ir nonācis būtiskā
pieturas punktā, kas, cerams, nākotnē manīs mūsu politisko kultūru, padarot to
vairāk uz politikas saturu, alternatīvu politikas piedāvājumu un smagu
politisku izvēļu diskusiju vērstu (vairāk šeit).
Grozījumi likumā “Par
pašvaldībām”, kas nosaka ierobežojumus pašvaldības deputātiem ieņemt amatus
izpildvarā arī noslēdz garu procesu, kas aizsākās jau 1990. gadu beigās. Daudz
diskutēta pirms tam, šo izmaiņu nepieciešamība “iekrita manā klēpī” 2012. gada
sākumā, kad vienā pašvaldību pārstāvju diskusijā pēc otras tika uzsvērts, ka
esošā prakse, ka pašvaldību deputāti vienlaicīgi strādā izpildvarā, kavē
pašvaldību attīstību. Tagad Saeimā pieņemti grozījumi, kas nosaka, ka
pašvaldības deputāts vairs nevarēs vienlaicīgi atrasties amatā pašvaldības
administrācijā, vadīt iestādes un būt kapitālsabiedrību valdēs. Izņēmums
attieksies uz skolu, mākslas, veselības un sporta iestāžu vadītājiem (vairāk šeit).
Vēl 2012. gadā
pārliecinājos, ka viens no retajiem, gadu dzīvojošās 10. Saeimas darbiem, ar ko
lepojos, – nelielas deputātu grupas virzītas izmaiņas likumā, kas paredz pāri ministrijām stāvoša valsts attīstības politikas koordinācijas centra
izveidi, vainagojās ar panākumiem. 2012. gada nogalē Saeima pieņēma Nacionālo Attīstības Plānu (NAP), ko sagatavoja Pārresoru koordinācijas centrs. Pirmo reizi šis
plāns, kas noteiks, kā 2014. – 2020. gadā apgūsim Eiropas Savienības
Latvijai piešķirtos attīstības līdzekļus, nav viens no trim – 1) nereālistiska
pasaciņa, kas uz mirkli ieaijā iluzori skaistā nākotnes redzējumā; 2) visu
ministriju vēlmju saraksts, kurā ielikts jebkas, ko vajadzētu finansēt, lai būtu
iespēja par finansējumu pacīnīties vēlāk; 3) Eiropas Komisijas vēlmēm pilnībā
pakārtots dokuments. Ja plānu būtu gatavojusi kāda no ministrijām, kā tas bija
iepriekš, viens no trim scenārijiem būtu nenovēršams.
Tas, ka daudziem šis
plāns “mazliet nepatīk” un ka Saeimā tas tika apstiprināts ar visu frakciju
balsīm, un gandrīz vienīgā konkrētā kritika, kas izskanēja no Saeimas tribīnes,
bija, ka NAP nav paredzēts finansējums reģionālajām lidostām, apliecina, ka
mēs, stūrgalvīgā un “formas tīrību” mīlošā mazā nācija, pamazām mācāmies
vienoties, paciest nelielus zaudējumus un atrast kopsaucēju lielākas idejas
vārdā. Galu galā, visā 2012. gadā bija vairākas reizes, kad NAP apspriedēs
ieradās kāds “ģēnijs” ar savu, revolucionāru redzējumu par nākotnes attīstību un
teica, ka uzrakstītais nekam neder, un jāsāk viss no sākuma.
Strādājot pie šīm
iniciatīvām, esmu vēlreiz un vēlreiz pārliecinājusies, ka klausīties
konstruktīvos pretargumentos, sadzirdēt citu viedokli, sagatavot mērķtiecīgas
un kompetentas atbildes, meklēt kopsaucēju, un skaidrot, skaidrot un vēlreiz
skaidrot, nevienu diskusijā iesaistīto apriori neuzskatot par muļķi, ir vienīgā
atslēga, kā panākt šādas pozitīvas izmaiņas.
Tomēr, galu galā, no
šī “normālā” politikas gada vislielākais ieguvums man bijis tas, ka bijusi
iespēja uzklausīt, sarunāties un būt kopā ar cilvēkiem, ar kuriem mani ceļi,
visticamāk, citādi nekrustotos. Ja kādreiz Aizkrauklē, Viļānos, Varakļānos,
Jēkabpilī, Krāslavā, Aglonā, Alūksnē, Tukumā, Jaunlaicenē, Apē un vēl daudz
citās vietās, biju ceļotājs, vērotājs, tad tagad tās saistās ar konkrētām
skolām, pašvaldībām, uzņēmumiem, konkrētiem cilvēkiem. 2012. gada noslēguma
žurnālā “Ir” rubrikā “Gada lepnums” lasīju šādu citātu: “[..] pie Lāču maizes
ceptuves pretimnākošie bērni sveicināja. Paši, ne pēc komandas. [..]
noskaidroju – Rubas pamatskolas audzēkņi”. “Likumsakarīgi”, nodomāju – Rubas
pamatskola ir maza, vecā, skaistā, ar mīlestību uzturētā muižas ēkā pie
Lietuvas robežas Vadakstes krastā esoša skola ar mākslas novirzienu, kurā
savulaik darbojās skolēnu dzejas teātris. Tas ir veids, kā Latvijas vietas šī
gada laikā ar mani runāja, padarot mani par labāku cilvēku un labāku deputātu.
Komentāri
Ierakstīt komentāru