Kandidāts ar vārdu, seju un balsi
Politiskā kultūra mainās lēnām. Lēnām mainās arī vēlētāju prasības un
uzskati par to, kas ir un kādiem jābūt pieņemamiem politiķiem. Piemēram, 11.Saeimas
vēlēšanās tikai 24% vēlētāju, no visiem, kas nobalsoja par VIENOTĪBU, nepaņēma
rokās pildspalvas un neizdarīja atzīmes vēlēšanu zīmēs - plusus vai svītrojumus
kandidātu atbalstam. Salīdzinājumam, 2002.gada vēlēšanās zīmes nemainītas
atstāja krietni vairāk – 43% - toreizējā Jaunā
laika vēlētāju. Kā redzams pēc 11.Saeimas VIENOTĪBAS vēlēšanu
rezultātiem, Rīgas un Kurzemes vēlētāji ar sarakstiem strādāja čaklāk, kamēr
Vidzemē un Latgalē vairāk tos atstāja negrozītus. Tāpat, piemēram, VIENOTĪBAS vēlētāji,
salīdzinot ar Saskaņas centra
vēlētājiem, ir krietni prasīgāki, jo Saskaņas centra vēlētāji negrozītas 11.Saeimas
vēlēšanās atstāja 43% zīmju (Vienotībai – 24%). Būtisks izrāviens politiskās
kultūras attīstībā bija 9.Saeimas atbilde prezidenta Valda Zatlera “ultimātam”,
atsakoties no t.s. lokomotīvju principa vēlēšanu sarakstos, t.i. viens
atpazīstams un spilgts kandidāts saraksta galvgalī Saeimā ievilka veselu rindu
nevienam nezināmu sekotāju.
Kopā ar kolēģi Veiko Spolīti 2011. gada kampaņas laikā |
Tā vietā jaunais likums paredz nacionālo pasūtījumu priekšvēlēšanu debatēm,
t.i. vēlēšanu gados valsts finansējumu politisko debašu raidījumiem, kurās
tiesības piedalīties būs visiem vēlēšanu sarakstiem. ASV prezidentu debašu
tradīciju aizsāka nevalstiskā organizācija Sieviešu
vēlētāju līga (The League
of Women Voters)
1976.gadā, un tagad tās ir kļuvušas par vienu no visvairāk skatītajiem ASV
politiskajiem notikumiem pasaulē. Plašā debašu klāstā nepietiks ar vienu
retorikā, demagoģijā un pāris spilgtos citātos uztrenētu politisku līderi,
tajās ar savu piedāvājumu un pienesumu būs jāpiedalās daudziem sarakstā
esošajiem kandidātiem.
Jaunais likums arī atvieglo noteikumus tiešai saziņai ar vēlētājiem. ASV
prezidents Obama savā 2012.gada vēlēšanu uzvaras runā teica: “Vai jūs balsojāt
par mani, vai nē, esmu ieklausījos jūsos, un jūs mani esat padarījuši par
labāku prezidentu (“And whether I earned your vote
or not, I have listened to you [..]. And you've made me a better president”).
Jaunais likums skaidrā valodā apliecina kandidātu pamattiesības saziņai ar
vēlētāju, dalot kampaņas materiālos, dežūrējot teltīs, sarunājoties ar vēlētājiem.
Pirms 2010. un 2011.gada Saeimas vēlēšanām pati pārliecinājos, cik šāda saziņa
vērtīga un deputāta kandidātam izglītojoša, tomēr pāris reižu pašvaldības
policijai sanāca skaidrot, ka, “uz ielas dalot bukletus un uzrunājot vēlētājus,
nenodarbojos ar neatļautām aktivitātēm neatļautā vietā ”.
Deputātu kandidātam turpmāk nebūs iespējas aizslēpties
aiz saraksta “krusttētiņa” muguras arī tāpēc, ka jaunais likums pirmo reizi
regulē un aizliedz t.s. administratīvo resursu izmantošanu priekšvēlēšanu
kampaņā. Reklāmas līgumi, ko slēdz, piemēram, Rīgas domes uzņēmumi pozitīvas
publicitātes radīšanai, četrus mēnešus pirms vēlēšanām vairs nebūs iespējami,
ja tie tiks izmantoti konkrētas politiskas partijas vai tās pieteiktu deputātu
kandidātu slavināšanai. Tāpat 30 dienas pirms vēlēšanām nebūs iespējamas,
piemēram, Ventspils pašvaldības reklāmas, ja tās būs saturiski saistītas ar
kādas partijas izvirzītā ministru prezidenta amata vai deputāta amata kandidāta
darba reklamēšanu.
Zinu, ka daudziem mūsu sabiedrībā reizēm pietrūkst
pacietības pakāpeniskām politiskās kultūras izmaiņām. Man bieži vien ir
līdzīgi, tomēr strādājot ar Priekšvēlēšanu
aģitācijas likumu Saeimā, esmu novērtējusi lēna un rūpīga darba priekšrocības.
Žēl, kavairumam pilsoņu, vairāk kā 99%, nav iespēja izvirzīt savus kandidātus Saeimai. To var tikai nelielas naudīgo kopas, tādejādi uzurpējot Satversmē ierakstītās tautas tiesības uz suvereno valsts varu.
AtbildētDzēstTauta, pilsoņu kopums, ar nelieliem izņēmumiem, kā jau pasākts var izvēlēties vien mazāko ļaunumu no kliķu piedāvātā kandidātu Saeimai klāsta :/ Likuma grozījumi padara vien labāku šādas kārtības pielietojumu.