Latvieši ir dažādi
Kas īsti ir
latvieši? Konservatīvi
viensētnieki, ģimenes
un tradicionālās vērtības
uzturoši cilvēki?
Varbūt latvieši tomēr ir
individuālisti, kas personīgu brīvību vērtē
visaugstāk, un savas pārliecības dēļ ir
gatavi sadegt ugunī. Bet varbūt tomēr
latvieši ir piesardzīgi
konformisti, kas gatavi pieslieties stiprākajam
un savus atšķirīgos
uzskatus paturēt pie sevis. Kā būtu ar šādu
raksturojumu - latvieši ir strādīgi cilvēki, kas
atsevišķās jomās
sasniedz citur nepieredzētu izcilību?
Domāju, ka īstā
atbilde ir – viss augstāk minētais un
vēl daudz vairāk. Tas
nozīmē, ka latvieši ir dažādi, ļoti dažādi.
Vispirms, jēdziens
“latvietis” ir stipri nosacīts. Krāsainā vārda
meistara A. Čaka māte bija
vācu tautības.
Lieliskā Latvijas Republikas valstsvīra Z.A.
Meierovica tēvs bija ebrejs, kas sērās pēc savas
latviešu tautības
sievas Annas sajuka prātā. Kā izrādās, mītiskā,
izveicīgā latviešu
anarhista Jāņa Žākļa
(Londonā saukts arī Peter the Painter) māte
bijusi ebreju tautības. Domāju, ka
par latvieti uzskatāms ikviens, kas mīl un
kopj latviešu valodu, tur cieņā
Latvijas dabu un godā Latvijas valstiskumu.
Interesants materiāls, ko
pastudēt ikvienam, kas grib saprast
latviešu būtību, ir
G. Merķeļa
“Latvieši”. Merķelis grāmatā
raksturo latviešus kā rotaļlietu
muižkungu rokās, kur
labvēlīga muižkunga
gadījumā
zemnieku vaigi ir sārti, drēbes
sakoptas un izturēšanās pašapzinīga.
Savukārt īstenu
muižkungu-tirānu rokās
redzama zemnieku degradācija. Interesanta atsauce šajā grāmatā atrodama
uz to, ka galvenais iemesls dzimtbūšanas
ieviešanai, ir bijis tas, ka muižnieku
varā nonākuši,
latviešu zemnieki ir izvēlējušies
pamest savas mājas un doties svešumā, atstājot muižkungu
ar jauniegūtu īpašumu,
bet bez darba rokām. Varbūt no tā varam secināt, ka
individuāla brīvība un
savpatnība ir latviešus
vislabāk raksturojošās īpāšības?
Ja atceramies par tādiem
latviešiem kā
Aleksandrs Laime vai Edvards Liedskalniņš, tad jāpiekrīt, ka
latvieši ir spoži
individuālisti. Kā zināms,
Aleksandrs Laime, sapratis, ka pēc
padomju okupācijas Latvijā
atgriezties vairs nevarēs, kļuva par
savdabīgu zelta meklētāju un
ievērojamu Eindžela ūdenskrituma
apkārtnes gidu Venecuēlā. Savukārt
Edvards Liedskalniņš, pēc 1905.
gada revolūcijas uzradās ASV,
kur izveidoja Koraļļu pili, kas ir piemineklis cilvēka spējām pārvarēt
gravitācijas spēkus. Mēs, vēl
padomju savienībā dzīvojošie, pat
nenojautām, ka viens no tolaik populārajiem
rietumu hitiem, Billija Aidola “Sweet sixteen” veltīts
latvieša Edvarda Liedskalniņa Koraļļu
pilij, ko Liedskalniņš būvēja par
piemiņu savai Latvijā palikušajai līgavai.
Bet varbūt tomēr
latvieši ir ideālisti,
mūžīgie antiņi.
Visiem, kas pasludina latviešus par konservatīviem ģimenes
cilvēkiem, der atcerēties,
ka laulību šķiršanas ziņā Latvijas iedzīvotāji ir ļoti
augstā vietā pasaulē – apmēram
puse Latvijas Republikā reģistrēto laulību tiek
šķirtas. Varbūt tomēr
latviešus patiesībā
raksturo mūžīgas, ideālistiskas
ilgas pēc antiņa vai
saulcerītes, kas liedz samierināties ar
dzīves prozu?
Nu, lūk,
latvieši ir dažādi. Un
manuprāt, visbīstamākais ir
mēģināt latviešus
iespundēt kaut kādā vienā
izpratnē – konservatīvs,
viensētnieks, laucinieks, piesardzīgs,
neuzticīgs, utt. Šādi mēģinājumu
iespundēties konkrētā priekšstatā ir kā mentāla
dzimtbūšana, no kuras izbēgt diemžēl var
tikai aizmūkot. Ne velti tik bieži
dzirdam, ka tieši padzīvojot kādu
laiku ārpus Latvijas, mūsu cilvēki attīsta
savu radošo potenciālu un
patiesi novērtē
Latvijas skaistumu.
Ja jēdziens latvietis ir nosacīts, tad netērējiet laiku jūs rakstīšanai, mēs arī netērēsim - lasīšanai.
AtbildētDzēstLabi teikts.
AtbildētDzēstŠo komentāru ir noņēmis emuāra administrators.
AtbildētDzēstIzņemts mans komentārs. Itkā jau nebija nekādu rupjību.
AtbildētDzēst