Mirušie iet
Gan ķirbis, gan kariete šajā gadījumā vērtējami vienādi |
Pretkorupcijas organizāciju būtībā ietverts kāds paradokss – lai tās būtu savā darbībā efektīvas, tām nepieciešama neatkarība. Līdzko tās kļūst savā darbībā efektīvas, palielinās centieni mazināt to neatkarību. Tā piemēram, Portugāles parlaments pirms vairākiem gadiem vienā vienīgā balsojumā ar parastu balstu vairākumu pieņēma lēmumu par to, ka Portugāles pretkorupcijas aģentūra, kas tikko bija sākusi gūt vērā ņemamus panākums, ir vienkārši jālikvidē.
M. Kroitnera pārnestā nozīmē domātais teiciens īpaši šausminoši skan saistībā ar pagājušajā nedēļā atklātībā izskanējušo informāciju, ka ir pasūtīts atentāts pret KNAB priekšnieka vietnieci Jutu Stīķi (http://www.ir.lv/2011/2/5/latvijas-radio-pasutita-strikes-slepkaviba). Lai cik necienīgi un neticami attiecībā uz Eiropas Savienības dalībvalsti tas neizklausītos, šis ir savdabīgs robežpunkts KNAB pastāvēšanā, kas pierāda – KNAB nav nekāds meteorīts. Ar šo KNAB paradoksālā kārtā ir apliecinājis, ka tas ir ilgtspējīgs korupcijas apkarošanas instruments, ko, pateicoties tajā strādājušo apņēmībai un spēkam un arī tiesiskajam regulējumam, ir grūti politiski ietekmēt. Jutas Strīķes dzīvības un veselības nosargāšana tagad ir būtisks pārbaudījums Latvijas iekšlietu sistēmai un Latvijas sabiedrībai.
Vairākos komentāros ir izskanējis, ka es kā Saeimas deputāte neesmu darījusi pietiekami, lai panāktu KNAB priekšnieka Normunda Vilnīša atcelšanu no amata, jo viņa plānotās KNAB reorganizācijas un citas darbības ir KNAB darbību un tā korupcijas apkarošanas spēju graujošas. Problēmas KNAB darbā parādījās jau pirms gada, kad kļuva skaidrs, ka iekšējās pretrunas apdraud KNAB darbaspējas. Tomēr, lai gan tiesiskais regulējums attiecībā uz KNAB neatkarību nav pilnīgs, KNAB ir diezgan ugunsdrošs pret politisku iejaukšanos, ja tā pārraugs ministru prezidents un Saeima seko likumā noteiktajam.
Atgādināšu, ka toreizējā premjera Aigara Kalvīša 2007.gada mēģinājumi pretēji Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā un Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam pret A. Loskutovu ierosināt disciplinārlietu un atstādināt viņu no amata, izraisīja t.s. Lietussargu revolūciju, kad Doma laukumā pulcējās ap 7000 cilvēku, lai protestētu pret šo Kalvīša lēmumu un tiesisko nihilismu kopumā. Alekseju Loskutovu no amata Saeima atcēla tikai tad, kad premjera izveidota komisija, ko vadīja toreizējais ģenerālprokurors Maizītis, paziņoja, ka ‘Loskutovs kā iestādes vadītājs nedarīja visu, lai iestādē būtu izveidota droša kontroles uzskaites sistēma tam, kā tiek glabāti lietiskie pierādījumi’.
Līdzīga situācija ir pašlaik. Ministru prezidents Valdis Dombrovskis, realizējot savas KNAB pārrauga funkcijas, kas paredzētas Korupcijas novēršanas un apkarošanas likumā un Valsts pārvaldes iekārtas likumā, ir atzinis N. Vilnīša plānoto reorganizāciju KNAB par prettiesisku. Tomēr, kamēr prokuratūra nav pabeigusi pārbaudi par tās rīcībā esošajiem KNAB darbinieku iesniegumiem attiecībā uz Vilnīša darbību nelikumību, kas dotu pamatu izveidot ģenerālprokurora vadītu komisiju un atkarībā no tās secinājumiem Saeimas lemšanai virzīt jautājumu par Vilnīša neatbilstību amatam, jebkādi citi N. Vilnīša noņemšanas mēģinājumi būtu prettiesiski un izietu ārpus likumu rāmjiem.
Konkrēts, caurskatāms tiesiskais regulējums, kas nodrošina pretkorupcijas aģentūru politisku neatkarību, Martina Kroitnera uzskatā ir pirmais priekšnoteikums ilglaicīgam to darbam. Un tam ir jābūt neitrālam dažādos scenārijos – gan kad pelnrušķīte ir pelnrušķīte, gan kad princese. Tāpat gan kariete, gan ķirbis šajā ziņā ir vērtējami vienādi.
Komentāri
Ierakstīt komentāru